En utskrift från Expressens nätupplaga, Expressen.se
VARNAR FöR SPRIDNING. "Grekland är helt klart värst ute. Men även andra länder riskerar att få problem", säger Lars Calmfors, professor i international ekonomi vid Stockholms universitet.

Experter varnar för ny finanskris

Krisen i Grekland sänder chockvågor genom Europa. Bara under de senaste fyra dagarna har Stockholmsbörsen backat med närmare elva procent - det värsta börsraset sedan oktober 2008. Nu varnar finansexperter för en allvarlig europeisk finanskris. - Utvecklingen medför flera allvarliga risker, säger professor Lars Calmfors, ordförande för Finanspolitiska rådet.

I går rådde panik på världens börser. Stockholmsbörsen störtdök med 3,6 procent - hela årets uppgång är nu bortblåst.
Flera parlament och regeringar i euroländer har gett klartecken för stöd till Grekland. Tysklands parlament röstade i går igenom ett paket på drygt 200 miljarder kronor som ska gå till Greklands krislån.

"Grekland värst ute"

Trots det har marknadens oro för euroländernas skuldkris ökat kraftigt.
Nu har krisen spridit sig till Spanien och Portugal - och finansexperter varnar för att en ny europeisk finanskris står för dörren.
- Grekland är helt klart värst ute. Men även andra länder riskerar att få problem. Det kan leda till att placerare vill ha högre räntor vilket förvärrar problemen, då lånen som länderna tar kostar mer. Och stiger räntorna går det ut över konjunkturen, säger Lars Calmfors, ordförande för Finanspolitiska rådet och professor i international ekonomi vid Stockholms universitet.
Sent i går kväll möttes euroländernas ledare i ett försök att övertyga marknaderna om att deras räddningspaket för Grekland räcker.
Flera experter befarar dock att krisen hindrar återhämtningen i eurozonen. Det innebär risk för en ny global konjunktursvacka - som även skulle slå mot Sverige.
- Det finns en betydande risk att konjunkturutvecklingen blir sämre än vad prognoserna tidigare har visat. Problemet är att konjunkturen blir ännu svagare när folk blir försiktiga, säger Lars Calmfors.

"Mycket osäkert läge"

Nu står hoppet till G7, EU och Internationella valutafonden (IMF). Enligt Robert Bergqvist, chefsekonom på SEB, har de helgen på sig att presentera en lösning. Annars fortsätter raset.
- Det är ett mycket osäkert läge. Risken är att raset fortsätter på måndag. Det återstår att se vad som händer framöver, säger han.

Adam Öhman

Publicerad 8 maj 2010
Uppdaterad 8 maj 2010

URL till denna sida: http://www.expressen.se/ekonomi/1.1980555/experter-varnar-for-ny-finanskris